Maritza

Key Lime Pie

Kategori: Fest, Recept, Sommar 2014

Nu är det spännande. Man ska aldrig pröva något nytt då man ska ha gäster, och definitivt inte börja experimentera med något eget. Men det har jag gjort nu för jag ville testa på att bjuda på Key lime pie. 
Jag har kombinerat oilka recept och tänkt lite själv för jag ville ha en med marängtäcke på, var tydligen inte så vanligt bland svenska recept? 
 
Men så här har jag gjort iaf: 
 
Key Lime Pie med maräng
 

Botten

12 st fullkorn Digestivekex
ca 100 gram smör
 
Fyllning
 
400g söt kondenserad mjölk
4 st äggulor
5 st lime
 
Maräng
 
4 st äggvitor
ca 1 msk socker
lite vanlijsocker för det är alltid gott 
 
Here we go:
Ugn: 175 grader
1. Krossa kexen och blanda dem med mjukt smör
2. Tryck ut kexdegen i en pajform och förgrädda ca 10 minuter i 175 grader
3. Blanda kondenserad mjölk, äggulor och limesaft. Låt stå ca 40 minuter och dra.
4. Vispa äggvitorna hårt och rör efter hand ner sockret i smeten.
5. Häll ner smeten i pajskalet och grädda ca 15 minuter. 
6. Ta ut pajen och bre ut marängen som ett täcke på pajen, grädda med toppvärme i ugnen tills marängen får lite färg. Vakta den för den bränner snabbt! 
 
Nam nam! 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Junitjej säger:
    2014-08-10 | 13:15:51
    Bloggadress: http://www.junitjejen.se

    Pajen ser väldigt god ut!

    Svar: Tack! Det blev nog riktigt gott trots improvisation :D
    Maritza

Kommentera inlägget här: