Maritza

Minnen: Exchange student

Kategori: Höst 2014, Memories

Jag bestämde mig egentligen ganska länge på förhand att jag ville åka som utbytesstudent. Mina enda kriterier egentligen då var att det skulle vara till USA och att det skulle vara varmt där. Jag ansökte under första året i gymnasiet och jobbade som ett djur för att få ihop tillräckligt med kurser för att sedan kunna ta studenten med min egen klass. 
Jag sökte till EFs utbytesprogram och blev accepterad. Jag önskade södra USA och hamnade i underbara Texas. Det fantastiska svaret firade vi med att se Texas chainsaw massacre och skratta åt rednecks. Jag sökte också till ett förberedande läger för europeiska utbytesstudenter som skulle vara någon vecka i USA innan vi skickades till våra familjer. Det tog ett tag innan familjen var klar, det var familjerna som väljer vem de kan tänka sig så man skrev nästan som ett ansökningsbrev till det också. Den familj som sedan valde mig passade mig perfekt då jag kom dit. Hah lite roligt är det att de trodde det var smuts i ansiktet på mitt ansökningsfoto som hade kommit typ i kopieringen, men det var min piercing i läppen. De sa att om de skulle ha förstått att det var en piercing så skulle de inte ha valt mig haha! Men jag tog ut den innan jag åkte för det var förbjudet i skolan i Texas. 
Nå som sagt så var jag på läger i Vermont innan jag åkte till Texas. Det var jättekul! Allt kändes så fruktansvärt roligt och allting som de hade sagt i Finland på förberedande kurser om hemlängtan och jetlag fanns inte alls! Jag trivdes perfekt från första stund. Jag var 16 år och hade landat i USA. What was not to like (: 
Jag kommer jättebra ihåg natten då alla skulle åka iväg till sina familjer från lägret. Jag åkte med sista bussen till flygplatsen och jag var äntligen på väg till Texas. 

Då jag landade kommer jag ihåg att jag var jättetrött. Men jag försökte vara vaken och glad och göra bra intryck ändå. Min familj mötte mig på flygplatsen med Welcome ballonger (: 
I Texas hade jag eget rum med ett eget badrum. Jag kände mig genast så välkommen och det var väl bra för jag började skolan ganska genast. Jag gick mitt junior och senior år samtidigt för att jag hade tillräckligt med kurser för att ta studenten där. 
Min skola hette Connally High School. Jag fick skjuts med min värdfamilj tills jag fick mitt egna körkort. Jag tror det kostade typ 300 dollar och så var det klart. Jag fick till och med en egen Ford truck att köra omkring med (: Så då kunde jag själv köra till skolan. Bilskolan som jag gick i var nog inte så hemskt seriös om man säger så, vi satt nu mest längst bak och viskade om pojkar och vad vi skulle göra i helgen.. 
 
Jag trivdes bra i skolan, jag träffade ganska snabbt det gäng som jag hängde med hela året. Det var inte så svårt heller tyckte jag, jag var dessutom lite favoriserad av några så jag behövde inte göra så mycket för att få bra betyg ;) Matten var jättesvår, men det är den ju alltid för mig. Fast vi gick algebra 1 och 2 vilket sög för det var dessutom så obekant. Förutom det så läste jag US history, world history, english 3, english 4, BCIS, government, speech och health. Borde vara allt om jag inte har glömt något nu. Vi hade ganska mycket regler om kläder och utseende och jag blev nog skickad några gånger till rektorns kontor för att byta till skolans straffmjukiskläder. Vi fick inte heller kramas eller på annat sätt kärleksfullt röra varandra i korridorerna,men det blev jag aldrig skickad för. Vi fick egentligen inte heller dekorera våra skol ID som vi hade runt halsen men det gjorde ALLA ändå. (: 
 
Det som var jättekul med att vara en senior var ju skolbalen. Förutom att hitta fina vänner hade jag ju också en pojkvän som jag gick med på the prom. Han hade redan gått ut high school så vi gick inte tillsammans men vi träffades via kompisar. Min texas bästis gick också i en annan skola, henne har jag ännu mycket kontakt med (: 
 
Jag trivdes så fruktansvärt bra och kulturchocken kom då jag landade i finland igen. Jag var helt förstörd i tre månader efter jag hade kommit hem och jag ville bara tillbaka. 
Jag har nog varit tillbaka flera gånger efter att jag bodde där, och jag skulle nog kunna tänka mig att helt bo i USA. 
Lite ledsen är jag också för att mycket foton försvann då min gamla dator kraschade, men jag har iaf något kvar. Jag bjuder på några som ännu finns (: 
 
stranden
 Julen i San Antonio , the Riverwalk

Jag och Geoffrey
 
The prom
 
 
Hah som det teenage lovers par vi var så hämtade vi en hundvalp, en Pitbullterrier som hette Voodoo som vi hade tillsammans. Han bodde hos Geoffreys familj. Gullehunden.
 
 
Patricia, mamma och pappa kom till Texas och hälsade på för min graduation. Här är jag och Patricia i skolan. Hon fick komma och hälsa på med ett guest pass. 
 
Pappa, Patricia, Mamma och mina värdföräldrar
 
Graduation Day (:  Jag har på mig klänningen som jag hade under the gown, min lärare sa att the only reason I can get away with that dress is that I'm foreign.. ;) 
 
Graduation with Coach Anderson
 
My host parents and me on Graduation 
 
 
Graduation picture
 
 
Connally High School Class of 06
 
Det var definitivt värt allt slit före och efteråt. Jag hade ett så bra år och jag har ännu kvar de som betydde mest. Jag är så glad att jag åkte och jag fick med mig fina minnen (: 
 
Mizza
 
 
Kommentera inlägget här: