Maritza

"one in 40 Cambodian girls will be sold"

Kategori: Backpacking 2015/2016

Phnom Penh
Dag 70
 
Idag hoppade jag in i en tuktuk och tog mig efter mycket om och men till Daughters of Cambodia visitors centre. Daughters of Cambodia är en organisation som hjälper flickor som har jobbat inom sexhandel att starta nya liv. De erbjuder utbildning och olika jobbkurser för att flickorna ska lära sig ett yrke och kunna börja ett nytt liv där de kan ha ett bra och värdigt jobb. Flickorna som är där är mellan 15 och runt mitten på 20års åldern. 
 
På deras hemsida beskriver de sig (förkortat) så här:
Daughters of Cambodia is a faith-based group of non profit social enterprises operating in Phnom Penh with the sole purpose of offering a new life of freedom to victims of sex-trafficking and sex-exploitation in Cambodia.   We reach out to those who are trapped in the sex industry and offer opportunities to them to walk free, start a new life and learn how to sustain within community settings.  Daughters’ operates non-residential centres in the heart of Phnom Penh’s red light areas, where young women or young men wishing to leave sex work are taught how to change their life-style, and provided with employment in one of our 9 fair-trade businesses, along with a range of social and psychological services. Our programs empower and teach them how to sustain their new lives for the long term, avoiding NGO and aid-dependent approaches.
 
Daughters har utrymmen för flickorna där de tillverkar olika saker som de sedan säljer i deras butik som ligger i visitors centre (#65, Street 178, Phnom Penh). De har nu även utökat organisationen så de har också jobb för Sons of Cambodia som hjälper så kallade lady boys att få ett bra liv och komma ut ur sexindustrin. 
 
Daughters of Cambodia visitor centre har en butik som säljer massor av söta saker, bland annat väskor och kläder, som är tillverkade av flickorna. De har även ett litet spa och ett café på övervåningen.
Jag rekommenderar varmt att ni gör ett besök! De flickor som jobbar där lär sig engelska, kundbetjäning, att laga mat, att jobba i spa och annat nödvändigt så att de sedan ska kunna söka jobb. Målet är att flickorna ska slussas ut och få ett hållbart, bra liv efter Daughters of Cambodia. 98% av flickorna som genomgår programmet återvänder inte till sexindustrin, vilket är fantastiskt. 
Mitt besök idag berörde mig. Inte minst då jag såg filmen om deras organsisation som man också hittar på hemsidan. 
 
Det är egentligen helt sjukt att en sån organisation ens ska behöva finnas!! Res som normala människor era  äckel och behandla folk med värdighet och respekt. Fyfan. Eftersom världen tyvärr ser ut som den gör är det underbart att denna typ av organisation finns.. usch.
 
Anyhow, jag tog lite foton av deras visitors centre för det var såå fint där! Maten var också supergod! 
 
 
Så om ni är i Phnom Penh, Kambodja, så är det absolut värt ett besök! 
Och om man vill hjälpa till från någon annanstans så kan man ge bidrag åt flickorna på den här sidan. 
 
Efter mitt besök bestämde jag mig för att promenera hem. Det tog lite över en timme och jag konstaterade att jag har vant mig lite vid värmen eftersom jag inte svettades ihjäl. Jag var också lite positivt överraskad att jag hittade hem, jag gick längs en väg tills jag hittade ett område jag typ visste var var och sedan följde jag gatunummersystemet tills jag kom mig hem :) 
 
Ha en fin tisdag alla! 
xx
 
 

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2015-12-15 | 14:30:59
    Bloggadress: http://www.saralene.blogg.se

    Fint att det finns!

    Svar: väldigt fint!! det är så konstigt hur hemsk världen kan va, vi är så vana hemma med hur bra vi har de, man borde nog uppskatta det mer!! <3
    Maritza

  • Viveka säger:
    2015-12-16 | 17:16:28

    Så fint att du delade med dig av den där ögonöppnaren! Jag lär mig mycket av din resa! :) Godaste bästaste fortsättning! Filmen på Youtube ,"Kära pappa" , som fått stor genomslagskraft ,behandlar i princip samma tema! Bra att det lyfts!

    Svar: viktiga saker!!
    Maritza

  • Maria säger:
    2015-12-20 | 18:10:24
    Bloggadress: http://www.mariasmemoarer.com

    Hemskt att det ska behöva vara så, men fint att denna organisation existerar! :)

    Svar: väldigt tragiskt!! men det är underbart att det finns människor som är engagerade och som vill hjälpa och göra en skilland
    Maritza

Kommentera inlägget här: