Maritza

Kan inget bara vara underhållning?

Kategori: Backpacking 2015/2016

Det har ploppat upp en hel del åsikter/artiklar/kommentarer på sistone på mitt Facebook feed som berör hur viss underhållning är kränkande. 

Oftast handlar det om att det är kvinnoförnedrande, rasistiskt eller homofobiskt. Mest kommentarer som jag har sett är ändå angående att alla möjliga tvprogram, filmer och serier är kvinnoförnedrande och att det inte stöder feministiska ideal.

För att vara helt klar här så är jag absolut emot rent kränkande och förnedrande innehåll, oavsett vem som blir kränkt. Det är underhållning som mer liknar mobbning och som inte borde visass på tv.

With that said så känns det lite som att det blir lite som en "häxjakt" ibland, och att all underhållning genomsöks för att hitta kränkande innehåll. Det blir lite tröttsamt ibland. Ibland vill jag bara titta på meningslös underhållning på TV utan att vara tvungen på att fokusera ifall det kan vara kränkande.
Allting är inte kränkande. Allting är inte menat att vara kränkande. Man behöver inte läsa in saker i allting då det inte ens finns där eller är vinklat som att vara fönedrande.

Jag vill, som en kvinna som absolut helhjärtat stöder starka kvinnor, titta på TV utan att känna mig lite skyldig för att jag gillar något anses vara förolämpande för kvinnor. Jag som kvinna behöver inte haka upp mig på allting. Det gör mig inte till en svagare kvinna, eller till en kvinna som inte förstår jämlikhet mellan könen.

Ett exempel som jag läste på Marias blogg är diskussionen om Game of Thrones. Nu är det inte bara i den Finlandssvenska bloggvärlden den har diskuterats, men det är nu ett exempel.

Jag älskar den serien. De flesta älskar den serien. Eftersom det är min favoritserie och definitivt veckans TV höjdpunkt vill jag ge min åsikt i saken för jag känner att den har blivit missförstådd.
Serien fick kritik för att framställa kvinnor som svaga eller androgyna, och att inte ha starka karaktärer.
Serien är inte Game of Thrones 2016 som skildrar ett modernt samhälle, serien skildrar hur livet var under den tidsperioden som den utspelar sig i. För att vara placerad runt medeltiden tycker jag däremot att den har många starka kvinnor som lyfts fram och som går mot normen. Många gånger är det männen som används som spelpjäser, kvinnorna styr och har makten. Jag har inte läst alla böcker, men jag har sett alla avsnitt i serien och hittils finns det flera väldigt starka kvinnliga karaktärer. Om man nu ska analysera jälikhet i serien så är också männen tidsvis kränkta eftersom alla män måste växa upp till tuffa, stereotypiska, macho män och som
inte heller får bestämma själva hur de vill vara och vad de vill göra.
Det är klart att jag inte stöder eller håller med om alla scener som visas, det tror jag inte heller att de miljontas människor som ser serien varje vecka gör.
Jag väntar med spänning på nästa avsnitt på måndag och jag kommer att mysa ner framför tvn och låta mig underhållas. 

 

Det är en skillnad på hur saker framställs, vilken tidsperiod som skildras och vad som är tänkt att man ska få ut av den underhållning man ser på.
Jag är starkt emot kränkande underhållning. Det borde alla vara.
Men vissa saker är bara underhållning, och jag är tacksam för den avkopplande pausen efter en veckas arbete då jag bara får underhållas utan att behöva tänka alltför mycket.

Så hursomhelst.
Allt prat om att se på tv gör att jag verkligen börjar se framemot dagens tvmys och fredagsmys.
Känner mig lite förkyld så jag ska gosa ner mig i soffan med en filt och varmt te.
Ha en fantastisk helg alla!
xx

 

KOMMENTARER:

  • Linda säger:
    2016-05-06 | 07:27:45
    Bloggadress: http://lindasjoblom.com

    Exakt! Blir så trött på att man ska hitta något att haka upp sig på i allt. Jisses, det är en TV serie! Som dessutom utspelar sig långt bak i tiden. Jag tror inte det snackades så mycket om jämställdhet då...

  • Linda säger:
    2016-05-06 | 07:28:05
    Bloggadress: http://lindasjoblom.com

    Exakt! Blir så trött på att man ska hitta något att haka upp sig på i allt. Jisses, det är en TV serie! Som dessutom utspelar sig långt bak i tiden. Jag tror inte det snackades så mycket om jämställdhet då...

  • Sabina säger:
    2016-05-06 | 22:55:31

    Superbra skrivet Mizza! Håller med om varenda ord :)

  • Sabina säger:
    2016-05-06 | 22:55:33

    Superbra skrivet Mizza! Håller med om varenda ord :)

  • TIDSTJUVEN säger:
    2016-05-06 | 23:05:23
    Bloggadress: http://tidstjuven.com/

    Ah, intressant att läsa hur du tänker. :) Jag förstår dig till viss del. Jag började skriva en kommentar, men den höll på att bli så lång så det får nog bli ett blogginlägg istället. Jag återkommer. ;)

Kommentera inlägget här: