Maritza

Idag har det gått ett helt år sedan jag åkte

Kategori: Backpacking 2015/2016

Idag har det gått exakt ett år sedan jag åkte iväg på mitt lilla äventyr. Ett. Helt. År.
Jag hade ingen aning om att jag skulle vara borta så länge (blogginlägg från 6 oktober 2015), plöstligt hade ett år gått. Det är som att tiden bara rinner iväg och jag försöker fylla den med så mycket minnen och upplevelser som möjligt. Plöstligt hade det gått ett år.

Det är en märklig sak, tiden. Det både känns som att jag har varit borta i en halv evighet och som att jag åkte igår. Jag har fyllt all denna tid med promenader i djungel, undervattenäventyr, långa varma utenätter, strander, massor med asiatisk mat, skratt, foton, hostel, nya Facebook vänner, timmar på bussar genom Asien, massor med timmar i luften på olika flygplan, många länder och städer och så lite jobb där imellan.

Efter detta år är jag tacksam. Tacksam över mycket.
Jag är tacksam för att det går att vara borta ett helt år. Det är bara att åka. Mycket löser sig på vägen.
Jag är tacksam för alla som är lika underbara där hemma även efter ett helt år. Riktig rikedom är äkta vänner.
Jag känner mig också väldigt tacksam över mitt hemland faktiskt. Jag trodde inte jag skulle reflektera över mitt hem så mycket som jag har gjort i år. Jag har sett och hört så mycket som fått mig att inse hur lyckligt lottad jag är att vara från ett så bra land som Finland. Också hur mycket man faktiskt tar förgivet, som sjukvården, gratis skolgång och det faktum att vårt land är en säker plats att leva på.

Jag har också lärt mig mycket. Och blivit påminnd om mycket. Mitt tålamod har nog aldrig varit så långt och jag har nog aldrig uppskattat nuet så mycket som jag gör nu.

Också perspektiv på saker och ting. Om jag har klarat mig i ett år på att leva i en 65 liters ryggsäck, behöver jag faktiskt den mängd grejer som jag har hemma. Jag ser njutningen av att leva enkelt, vilket jag också är tacksam över. Det är som en llten befrielse på något sätt. Minnen, skratt och vänner är glädje. Inte saker och karriär.

Tack för i år livet!

Och tack till alla mina älskade vänner där hemma som alltid finns där, oavsett om avståndet är 5 minuter eller 5000 km .

Så mycket kärlek och så mycket tacksamhet! 

 

 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Susanna säger:
    2016-10-06 | 08:12:05
    Bloggadress: http://oslofru.com

    Godmorgon! Hoppas du får en uuuunderbar dag! :D Kramar S

Kommentera inlägget här: