Maritza

Back to reality

Kategori: Sommar 2013

Jahass då var Toms semester slut och jag ska också börja på allvar med skoluppgifter och graduskrivande. Det är så otroligt skönt att ha fått en paus en stund!

Jag har ännu några fina sommarminnen från Åland som jag inte har visat. Kan visa nu lite i korthet hur mysigt vi hade ensamma sedan tillsammans sist dagarna av Ålandsemestern.

Vi började vår ensamma tid med att besöka Pommern. Verkligen värt ett besök! Jag som den stora hissanörden vill läsa alla små historier som finns under däck. Verkligen superintressant!

Med en biljett till Pommern får man också gå på Sjöfartsmuseum som ligger bredvid. Jättefint museum! Det finns också skoj saker för barn, vilket jag tycker är bra. Det kanske inte alltid är så jättekoj att springa efter mamma och pappa då de ser på gamla motorer..

Toms favoriter var alla möjliga båtmotorer, men jag hade min klara favorit.. TADAA

En riktig sjörövarflagga!! Den är från slutet av 1700-talet. Självklart bäst på hela dagen (:

Vi körde också till Kastelholms slott och Bromarsund, men favoritstället då var Vikingamarknaden i Saltvik. Säkert sommarens varmaste dag dessutom så vädret var helt underbart.

Vikingplättar (:
Det fanns massor att se på marknaden.
De bygger ett vikingaskepp.

Jag köpte ett läderarmband från marknaden och Tom köpte en silverring åt mig som minne.
Det fanns massor att se och massor man ville ha, men det var ganska dyrt. Förståeligt, eftersom det är handgjort och äkta hantverk. Men kanske lite mer än vad vi var beredda på att betala just då.

Vi åkte vidare till Stallhagens ölbryggeri. Vi köpte två olika ölsorter därifrån, blåbärs och honungsöl. Jättegott!

Vi sov första natten på fler nätter i en säng efter det på Söderhagens camping i Eckerö. Så trelig camping! Det är familjeägt med glada ägare som verkligen satsar på service. Någon hade avbokat ett sovrum tidigare samma dag så vi hade rum att sova. Vi åt på en camping som låg nära vid en vacker sandstrand, Degersands camping. Väldigt god mat, men dyr camping.

Då vi stigit upp nästa dag åkte vi till Käringsund och gick på jakt och fiskemuseum.

Jag tyckte om fiskesidan, men jaktsidan var för mig ganska obehaglig.

Den dagens favorit för mig var postroddsmuseet. Tom rodde ju också i sommar, men den rodden som går från Björkö. Den som går Eckerö-Grisslehamn är riktigt stor och en tävling.

Härifrån rodde man eller gick över isen då posten skulle till Sverige.

Inne på postroddsmuseum. Den sista båten som användes för postrodden. De går bredvid den för att via hur det såg ut då man måste dra båten över isen. På en faktaruta stod det att ca 250 män dog i olyckor då de skulle ta posten över till Sverige och att Eckerö därför kallades änkornas ö.

Då vi var klara med Eckerö körde vi in till Mariehamn på nytt och gick runt en stund. På kvällen åkte vi till min moster där vi sov över innan det var dags att ta Viking Grace tillbaka hem.

Det var den semestern. Så underbart lugnt och skönt!
Nu är det tillbaka till vardagen. Men idag känns den inte så dum heller, jag och min syster ska se ett serieavsnitt och äta frukost. Efter det ska jag luncha med Sara.